大きくする 標準 小さくする

顔の表情でおすすめの本を選んでくれるAI書店員「ミームさん」

2017/12/07


顔の表情でおすすめの本を選んでくれる

AI書店員「ミーム」さん



情報提供 : Books and Rights Marketplace



2017.11.28    顔の表情でおすすめの本を選んでくれるAI書店員「ミーム」さん

 株式会社トーハンと株式会社sMedioが共同で開発したシステムを使ったAI書店員「ミームさん」が、2017116日、ブックファースト新宿店にお目見えしました。同店ではアガサ・クリスティー・フェアを開催中ですが、「ミームさん」がクリスティーの51の作品からおすすめの1冊を選んでくれます。

 

 「ミームさん」は、トーハンの「ほんをうえるプロジェクト」のうちの「マクルーハンの本棚」の試みのひとつです。「マクルーハンの本棚」は、新しいやり方で客と本を引き合わせようとする活動です。「ほんをうえるプロジェクト」は、トーハンによれば本当におもしろい本をベストセラーに育てる企画だとのことです。

 

 「ミームさん」の前には、9月末から八重洲ブックセンターで行われた「次世代型電子POP」がありました。これは、遠隔操作で最新情報を表示できる電子ペーパーを店頭に設置し、搭載センサーで顧客の滞在時間や本を手に取った回数など、マーケティングに有用な情報を集める実証実験でした。

 

 AI書店員「ミームさん」は、客が店頭のミームさんのモニターの前に立ち、スタートボタンを押すと、カメラを通して、その人について、年齢や性別、「うれしい」「普通」「悲しい」を判断します。そしてこのデータをもとに、クリスティーの本のリストの中からおすすめを選んで教えてくれます。このサービスを利用することで、これまで読んだことのない、自分では選ばなかった新たな本との出会いが期待できるかもしれません。

 

 「ミームさん」は、複数の企業との協同で生まれました。選書は早川書房、映像と店内装飾は株式会社ミステリチャンネルが担当しています。「ミームさん」は来年19日まで設置予定です。

 

http://www.tohan.jp/news/20171106_1090.html

https://prtimes.jp/main/html/rd/p/000000012.000010255.html

https://www.shinbunka.co.jp/news2017/11/171107-01.htm

https://www.gmo.jp/news/article/?id=5790


 

 


 2017.11.28   AI "meme-san" Recommends Books Based on Facial Expressions

AI bookstore staff, meme-san, based on software jointly developed by Tohan Corporation and sMedio, made its debut on Nov. 6, 2017, at the Book First bookstore in Shinjuku. The store is running an Agatha Christie fair at the moment, and meme-san will select and recommend a book from a selection of 51 Christie titles.

 

Meme-san is part of Tohans Book-Nurturing Project under McLuhans Bookshelf. According to Tohan, the Book-Nurturing Project is a scheme that tries to nurture truly interesting books into bestsellers. McLuhans Bookshelf explores new ways to help customers find books.

 

Prior to meme-san, at the end of September 2017, Tohan installed the Next Generation Electronic POP, a remotely-accessible electronic paper display, at Yaesu Book Center. It demonstrated how customer information, such as how long someone spent instore and the number of times they picked up a book, could be gathered through inbuilt sensors.

 

When a customer stands in front of meme-san and presses the start button, it will analyze the persons age and gender and categorize their expression as happy, neutral, or sad. From this data, meme-san will make a recommendation of one of Agatha Christies books from the list. By utilizing this service, customers may be able to discover a book that they otherwise may never have chosen. 

 

Meme-san was implemented through the joint effort of multiple companies. The book selections were provided by Hayakawa Publishing, and the visuals as well as store interior were undertaken by Mystery Channel, Inc. Meme-san will be installed until Jan. 9, 2018.

 

http://www.tohan.jp/news/20171106_1090.html

https://prtimes.jp/main/html/rd/p/000000012.000010255.html

https://www.shinbunka.co.jp/news2017/11/171107-01.htm

https://www.gmo.jp/news/article/?id=5790



 

編集部宛メールフォーム

お名前:必須

メールアドレス:必須

メールアドレス(確認用):必須
(確認の為、同じものをもう一度入力してください)

記事タイトル:必須


メッセージ:必須

ファイル添付:

削除

【連載】BRM NEWS

編集部宛投稿メール

編集部宛の投稿は以下のフォームからお送りください。

みなさまの投稿をお待ちしております。

 

【編集部宛メールフォーム】